IMMA Logo

Godziny otwarcia
wt.-nd. 9:00-17:00 

Galeria Jednego Eksponatu

Zbigniew Horbowy, Butla Alicja, szkło sodowe antico. Huta Szkła Gospodarczego Sudety w Szczytnej, 1971-1975

Szkło antico do dzisiaj zachwyca prostotą swojego wyglądu, a jednocześnie niezwykłymi walorami dekoracyjnymi. Wykonywano jest poprzez posypanie jednej warstwy szkła proszkiem i nałożenie na nie kolejnej warstwy, co zamykało pęcherzyki powietrza w środku. Jak wspomina artysta, wypracowanie techniki wykonania go obkupione było wieloma próbami. W końcu po przetestowaniu wielu odczynników, spróbowano posypać bańkę szklaną proszkiem do prania IXI, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Proszek nie osypywał się, a kolejna warstwa szkła trzymała się na nim bez spływania. Efektem były równomiernie rozłożone i podobnej wielkości bańki powietrza zamknięte w masie szklanej. W hucie Sudety szkło antico zaczęto wytwarzać około połowy lat sześćdziesiątych, które cieszyło się ogromną popularnością, ze względu na unikatowy wygląd i niską wówczas cenę. Butle Alicja były jednymi z najpopularniejszych szkieł wykonywanymi w tej technice, a i dzisiaj stanowią bardzo poszukiwane obiekty na rynku kolekcjonerskim.

Zbigniew Horbowy, żył w latach 1935–2019, ukończył studia na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (1959), w pracowni Stanisława Dawskiego. Po studiach podjął pracę w Hucie Szkła Sudety w Szczytnej jako projektant. Następnie związany z Hutą Szkła Artystycznego Barbara w Polanicy-Zdroju, gdzie od 1975 r. prowadził eksperymentalne studio projektowe. Organizator polanickich plenerów szklarskich (1978–1989). Z jego inicjatywy powstała Pracownia Szkła Artystycznego Inco we Wrocławiu. Od 1989 r. – profesor zwyczajny. Kierownik Pracowni i Katedry Szkła, prodziekan, dziekan, prorektor, a także rektor (1999–2005), wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Twórca wzorów o prostej konstrukcji, oszczędnych w formie i kolorystyce. Uważany często za reformatora polskiej sztuki użytkowej. Był jednym z pierwszych, którzy wprowadzali nowe projekty do produkcji masowej. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in.: nagroda Ministra Kultury i Sztuki (1962, 1969, 1975, 1979), nagroda Centralnej Rady Wzornictwa (1964); złoty medal na wystawie Jablonec 1973 (Jablonec nad Nysą, Czechosłowacja), Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2017).

Butla Alicja jest częścią kolekcji zakupionej w ramach programu Narodowa kolekcji sztuki współczesnej „W kręgu prof. Zbigniewa Horbowego – rozbudowa kolekcji szkła współczesnego”.

Zakup kolekcji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego i sponsorów: Multiagencja CONDITOR sp. z o. o. S.K.A. oraz Dzięciołowski sp. z o.o.

Z przyjemnością informujemy, że projekt „Rozbudowa kolekcji szkła współczesnego w zbiorach Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze”, otrzymał w tym roku dofinansowanie w ramach programu Narodowa kolekcja sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Wkrótce w Muzeum zostaną zaprezentowane prace trzech polskich artystek szkła: Antoniny Joszczuk, Kaliny Bańki i Marzeny Krzemińskiej-Baluch.

W Galerii Jednego Eksponatu prezentujemy instalację Antoniny Joszczuk „Przeniesienie”, MJG/S/6863, kompozycja przestrzenna, 2016, szkło barwione w masie, grawerowanie, szkliwienie, szkło optiwhite, fusing, slumping.

Instalacja „Przeniesienie” w 2017 r. została opublikowana w New Glass Review 38 Corning Museum of Glass (NYC USA) jako jedna ze stu najciekawszych prac szklanych z całego świata. W 2016 r. została wybrana do prezentacji na IV European Triennial For Ceramics And Glass, World Crafts Council, Mons (Belgia), w tym samym roku do prezentacji na International Glass Biennal „2d”,Museum of New Art, Parnu (Estonia).

Eksponowana była na wystawie indywidualnej „Poza kontrolą”, BWA SIC, Wrocław, 2017, a jej fragmenty na kilku wystawach zbiorowych m.in.: w Glasmuseum Alter Hof Hering (Niemcy), Muzeum Mieszczańskie Wrocław, Stara Kopalnia Wałbrzych.

Artystka zajmuje się szkłem unikatowym i użytkowym oraz malarstwem olejnym i rysunkiem ściennym. Laureatka New Glass Review 38, Corning Museum of Glass, New York, U.S., 2017. Finalistka konkursu International Glass Prize, muzeum szkła GlazenHuis, Lommel, Belgia, 2015 oraz 4th International Triennial of Silicate Arts, Centrum Kulturalno-Konferencyjne w Kecskemét (Kecskeméti Kulturális és Konferencia Központ), Węgry, 2014.

Brała udział w 6 wystawach indywidualnych oraz 46 wystawach zbiorowych m. in.: w Polsce, Belgii, Czechach, Danii, Niemczech i na Słowacji. Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, 2006.

Antonina Joszczuk od 2009 r. zatrudniona jest na uczelni w Pracowni Podstaw Szkła Artystycznego. W 2016 r. uzyskała tytuł doktora, od 2018 r. kieruje Katedrą Szkła na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknch.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Narodowa kolekcja sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego

dolny śląsk logo