Biennale Fotografii Górskiej w Jeleniej Górze to nie tylko konkurs fotografii górskiej o najdłuższej w Polsce , bo 44- letniej tradycji , ale także jedno z najważniejszych i najbardziej popularnych tego typu wydarzeń w Polsce. Organizatorem konkursu jest Jeleniogórskie Centrum Kultury w partnerstwie z Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze.
Biennale ma charakter wielowymiarowy i rozwija się w kilku płaszczyznach. Sercem działań tworzących Biennale działań jest konkurs, w którym biorą udział liczni twórcy z kraju i z zagranicy i związane z nim emocje. Dzięki jego liberalnej formule może w nim uczestniczyć każdy fotografujący miłośnik górskiego krajobrazu. Nie ma tu znaczenia technika, nagrodzone prace mogą być przykładem zarówno wspaniałego rzemiosła fotograficznego czarno-białej fotografii, jak też fotografii barwnej, cyfrowej, powstałej w formie wydruku. Technika nie odgrywa tu roli decydującej, nie jest żadnym ograniczeniem. Liczy się po prostu dobra fotografia. Wystawie konkursowej zawsze towarzyszą wystawy indywidualne współczesnych fotografów, uznanych za znaczących w dziedzinie fotografii górskiej oraz wystawy historyczne poświęcone tej tematyce eksponowane w salach Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze, spotkania konsolidujące środowiska twórcze, seminaria poświęcone fotografii górskiej.
Punktem kulminacyjnym tegorocznej już XXIII edycji Biennale jest wystawa w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze, ponad 200 fotografii 76 autorów, wybranych przez Jury konkursu spośród 608 prac zgłoszonych przez 89 twórców. Gala wręczenia nagród odbędzie się podczas wernisażu wystawy w Muzeum Karkonoskim 6 września bieżącego roku. Kolejnego dnia tj. 7 września w Muzeum Karkonoskim będzie miało miejsce sympozjom poświęcone fotografii górskiej z udziałem ludzi świata nauki i twórców o wybitnych osiągnięciach na tym polu.
The Mountain Photography Biennale in Jelenia Góra is not only Poland’s longest-running mountain photography competition, with a tradition spanning 44 years, but also one of the most significant and widely recognized events of its kind in the country. The competition is organized by the Jelenia Góra Cultural Centre in collaboration with the Karkonosze Museum in Jelenia Góra.
The Biennale is a multifaceted event that unfolds across several dimensions. At its core, it is a competition that attracts numerous artists from Poland and abroad, generating substantial interest. The competition is inclusive, welcoming any photography enthusiast passionate about mountain landscapes. The technique used is irrelevant; the awarded works may exemplify superb craftsmanship in both black-and-white and colour photography, including digital prints. The focus is on the quality of the photography rather than the technique employed.
In addition to the competition, the Biennale features individual exhibitions by contemporary photographers recognized for their contributions to mountain photography, as well as historical exhibitions on the subject. These are presented in the halls of the Karkonosze Museum in Jelenia Góra. The event also includes meetings and seminars that foster dialogue among creative circles and explore various aspects of mountain photography.
This year’s 23rd edition of the Biennale culminates in an exhibition at the Karkonosze Museum in Jelenia Góra, showcasing over 200 photographs by 76 authors, selected by the competition jury from 608 works submitted by 89 artists. The awards gala will be held during the exhibition opening at the Karkonosze Museum on 6 September 2024. On the following day, 7 September 2024, the museum will host a symposium on mountain photography, featuring esteemed scientists and artists renowned for their achievements in this field.
Wydarzenia w ramach XXIII Biennale Fotografii Górskiej w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze.
6 września o godz. 12:00 odbyło się uroczyste otwarcie wystaw w ramach XXIII Biennale Fotografii Górskiej w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze.
Wystawy potrwają do 6 października 2024.
Wystawa konkursowa XXIII Biennale Fotografii Górskiej
Wystawa jest prezentacją prac laureatów i wybranych autorów do 23 edycji konkursu Biennale fotografii Górskiej w Jeleniej Górze organizowanego przez Jeleniogórskie Centrum Kultury a partnerem przy organizacji Biennale jest Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze. To najstarszy w Polsce konkurs poświęcony fotografii o tematyce górskiej w, którym mogą wziąć udział wszyscy fotografujący bez żadnych ograniczeń.
W tym roku na konkurs wpłynęło 608 fotografii nadesłanych przez 89 autorów. Jury konkursu zakwalifikowało do wystawy 223 fotografie 76 autorów.
Wojciech Zawadzki – „Tatry”
Wystawa fotografii tatrzańskich wykonanych w latach dziewięćdziesiątych XX wieku przez Wojciecha Zawadzkiego, który o swojej fotografii gór mówił tak:
„Fotografia może stać się nośnikiem nowego życia, nowych prawd, które natura pozwoli odkryć nie obiektywom kamer, ale umysłowi i wyobraźni. Nie idzie tu bowiem o wierne odtworzenie przedmiotu przez utrwalenie go w kadrze, lecz o nadanie mu nowej egzystencji, nie przez wizjer kamery, ale przez osobowość fotografa. Jest to próba uzyskania uniwersalnej fotografii pejzażu nie wizualnej penetracji jego formy, ale zrozumienia jego natury. Nie sprowadza to fotografii do postaci „czystej – naturalistycznej jedynie, lecz fotografii rejestrującej raczej stany psychiczne fotografa niż w najlepszym przypadku – jego stosunek do fotografowanego przedmiotu.”
Janusz Nowacki – „Impresje Tatrzańskie. Zapisy doznanych wrażeń w krainie granitu, wody i światła. Gdzie rytami czas pisał swoją historię.”
Zapisy doznanych wrażeń w krainie granitu, wody i światła. Gdzie rytami czas pisał swoją historię.” – to wystawa jednego z najważniejszych fotografów Tatr, prezentująca fotografie z najważniejszych jego cykli poświęconym Tatrom.
Janusz Nowacki to dokumentalista i wybitny pejzażysta, a w latach 90. XX wieku jeden z najważniejszych inicjatorów i twórców życia fotograficznego w Polsce; założyciel autorskiej prestiżowej Galerii Fotografii „pf” w Poznaniu i jej wieloletni kurator; płetwonurek.
Polska droga w Himalaje. Atlas Wysoki 1934
Niemal od chwili odzyskania przez Polskę niepodległości w środowisku wspinaczy odzywały się głosy o konieczności ruszenia w góry najwyższe. Dopiero jednak lata trzydzieste przyniosły szereg znaczących wypraw w góry egzotyczne, których ukoronowaniem miało być otwarcie drogi na szczyty najwyższe – Karakorum i Himalaje. W tym roku mija 90. rocznica zorganizowania jednej z nich – polskiej wyprawy w Atlas Wysoki.
Atlas to długi na 2000 km łańcuch górski w północno-zachodniej Afryce ciągnący się od Maroka po Tunezję. Najwyższą jego część stanowi leżący na zachodnim krańcu pasma Atlas Wysoki z Dżabal Tubkal (4167 m n.p.m.). Obszar w którym działali Polacy był praktycznie białą plamą na mapie Afryki, jednym z wyników wyprawy było sporządzenie pierwszych szkiców topograficznych.
Obszar ten był alpinistycznie penetrowany od roku 1922, ale Polacy działali w najbardziej niedostępnej jego części, do której przed nimi nie dotarł jeszcze żaden Europejczyk. Wyprawa trwała od czerwca do sierpnia 1934 roku. Wzięło w niej udział dziesięciu wspinaczy: Stanisław Groński, Jan Kiełpiński, Zbigniew Korosadowicz, Bolesław Chwaściński, Jan Alfred Szczepański, Kazimierz Piotrowski, Justyn Wojsznis, Jerzy Golcz, Ludwik Gorski (tylko w początkowym okresie) oraz Jan Kazimierz Dorawski.
W zbiorach Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK zachowały się negatywy (blisko 300), wykonane z nich zdjęcia oraz przeźrocza autorstwa Jana Kazimierza Dorawskiego. Kilka z nich było publikowane w sprawozdaniu jakie ukazało się w czasopiśmie „Taternik” w roku 1935 oraz w osobno wydanej odbitce Adrar n’Deren. Polska wyprawa alpinistyczna w Wysoki Atlas. Sporadycznie zdjęcia z wyprawy ukazywały się też po wojnie w książkach dotyczących historii polskiego alpinizmu. W ramach inwentaryzacji zbiorów COTG zdigitalizowano zasób przeźroczy i negatywów Dorawskiego, co pozwala na pokazanie szerszej publiczności najciekawszych zdjęć z wyprawy, w większości nieznanych. Pokazują one nie tylko krajobrazy górskie i sceny ze wspinaczek, ale też wiele scen obyczajowych i przykładów miejscowej architektury, co pozwoliło na ułożenie interesującego scenariusza wystawy ukazującego tamten egzotyczny świat sprzed niemal wieku.
Zbigniew Ładygin
In memoriam Tadeusz Piotrowski
Wystawa poświęcona pamięci jednego z najwybitniejszych polskich himalaistów. Należał do ścisłej polskiej czołówki alpinistycznej, a kilka z jego osiągnięć zapisało się na trwałe w historii alpinizmu światowego. Uczestniczył w wielu wyprawach w Himalaje: w 1974 na Lhotse zimą, w 1981 na Dunagiri, w 1983 na Himalchuli, w Karakorum: w 1982 i 1985 roku poprowadził nową drogę na szczyt Nanga Parbat, choć wierzchołka nie osiągnął. W 1984 roku dokonał pierwszego zimowego wejścia na Api w Himalajach.
W Karakorum wszedł nową drogą na Rakaposhi (1979), dokonał pierwszego wejścia na Distaghil Sar East oraz Yazghl Dome (1980), w 1986 roku wszedł nową drogą na K2, drogą nazwaną później Polish Line. Zginął podczas zejścia z K2.
Tadeusz Piotrowski jest autorem licznych artykułów prasowych na temat alpinizmu publikowanych w mediach krajowych Był autorem książek o tematyce wspinaczkowej. Tadeusz Piotrowski był laureatem I nagrody II Biennale Fotografii Górskiej w 1982 r.
7 września od godz. 10 00 w Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze miało miejsce Sympozjum poświęcone fotografii górskiej
Wykłady i spotkania z fotografami m.in.
– prof. Marek Szyryk – „Między halogenkami a technologią AI”
– Rafał Swosiński – fotografie z Tatr i Karkonoszy
– Zbigniew Ładygin – Polska droga w Himalaje. Atlas Wysoki 1934
– spotkanie z Marcinem Bawcem – laureatem I nagrody w konkursie Biennale Fotografii Górskiej
-In Memoriam Tadeusz Piotrowski – spotkanie z Danuta Piotrowską
Promocja książek z serii „IN MEMORIAM TADEUSZ PIOTROWSKI”
Serię „In memoriam Tadeusz Piotrowski” tworzą reprinty książek napisanych przed laty przez Tadeusza Piotrowskiego, a także książki, których napisać nie zdążył, na które składają się pozostawione różnorodne materiały, notatki, listy, fotografie, zebrane i opracowane po jego śmierci. Publikacje te powstają, aby zachować́ pamięć o tych, którzy pozostali na zawsze w ukochanych, bezlitosnych górach, a również dla tych, którzy szczęśliwie z gór powrócili.
W treści publikacji z serii „In memoriam Tadeusz Piotrowski” nie znajdziemy odpowiedzi na pytanie – dlaczego jej bohaterowie się wspinają? Dlaczego ryzykują życiem? Jednak możemy znaleźć zrozumienie dla pasji, zrodzonej z miłości do gór, która pcha ich w te groźne, nieprzystępne skalne olbrzymy, wzywające na sięgające nieba szczyty. Tam, gdzie nad głową tylko nieograniczona, bezkresna głębia nieba usianego miriadami gwiazd, nieba rozjaśnionego zimnym blaskiem księżyca, przysłoniętego ciężkimi zwałami chmur albo rozpalonego oślepiającym słońcem. Gdzie pod stopami kupa kamieni ściśniętych w pancernym, lodowym uścisku, a wokół szalejące wichury. I może jeszcze nieprzemijająca uroda skrzesanych ścian, bajeczne widoki na niezliczone niższe dookolne szczyty, zbocza i granie pokryte odwieczną bielą śniegów, otulające wymarzony cel. To wszystko, co góry mogą ofiarować śmiałkom, gnanym – jak ćmy do światła – na ich zimne, nadobłoczne wierzchołki. To niewygórowana nagroda za tygodnie morderczego wysiłku, walki z własną słabością i przeciwnościami natury, za pasję ludzi ogarniętych miłością bezwzględną i bezgraniczną, zrodzoną z młodzieńczych marzeń i męskich fascynacji, ze snów i pragnień.
Seria „In memoriam Tadeusz Piotrowski” to zbiór, który można polecić wszystkim czytelnikom interesującym się nie tylko historią polskiego himalaizmu. Twarda oprawa, wysokiej jakości papier oraz starannie dobrane i opracowane fotografie sprawiają, że te książko-albumy będą dobrze uzupełniały i zdobiły biblioteczkę miłośników literatury.
Ukazało się siedem książek-albumów serii „In memoriam Tadeusz Piotrowski”.
XXIII Biennale Fotografii Górskiej organizowane jest w ramach projektu „Wy i my, my i wy”, który jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Interreg Czechy-Polska 2021-2027.
Partnerem projektu jest Společenský Dům Jilm
Partnerem wystaw Biennale jest Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze