IMMA Logo

Godziny otwarcia
wt.-nd. 9:00-16:00 

PATRYCJUM – KAMIENICA MIESZCZAŃSKA

Zwiedzanie tej części muzeum rozpoczynamy od wnętrza barokowego modelu kamienicy mieszczańskiej. Jej powstanie, tak jak powstanie całego muzeum, zawdzięczamy Hugo Seydlowi, gdyż w ten sposób inicjator przedsięwzięcia chciał podkreślić i upamiętnić wkład kupców w historię miasta, którzy przez 150 lat byli motorem napędowym Jeleniej Góry. Kamienica, zgodnie z projektem Karla Grossera z 1912 r., przylega do budynku muzeum od strony ogrodu, została zbudowana na wzór domu, który stał na rynku pod nr 22 i należał do jeleniogórskiego kupca Daniela von Buchsa. Wzniesiona, w pomniejszonej do oryginału skali, budowla posiada charakterystyczne dla baroku podcienia. Fasadę kamienicy ozdobiono symbolem Towarzystwa Kupieckiego – trójmasztowym żaglowcem na morskich falach, ponad którym widnieje napis – DEO BEANTE (Bóg błogosławi). W przedsionku mieści się ozdobna sztukateria w postaci konika morskiego autorstwa rzeźbiarza Lubera ze Zgorzelca. Jego dziełem jest także zachowana do dziś dekoracja na suficie przedstawiająca Merkurego – patrona kupców, wzorowana na stiuku z kamienicy Daniela von Buchsa, która znajdowała się przy ul. Kilińskiego 16. Ozdoby na suficie uzupełniają głowy czterech mędrców w narożach, girlandy z kwiatów i wici roślinnych. Podłogę wykonano na wzór parkietu z salonu z kamienicy przy jeleniogórskim rynku nr 33, a ozdobne szybki w oknach pochodzą z jeleniogórskich XVIII-wiecznych domów. Prezentowane pierwotnie XVIII-wieczne meble i obrazy w kamienicy nie zachowały się do dnia dzisiejszego. Luksusowe przedmioty stanowiące obecne wyposażenie salonu mają ukazywać bogactwo kupców żyjących w Jeleniej Górze w XVIII wieku. Tuż przy wejściu na ekspozycji znajduje się luterańska biblia Martina Lutra z 1711 r., a także książki z jeleniogórskiej drukarni rodziny Krahn z XVIII w. W salonie znajdują się dwie sekretery – meble do pisania i przechowywania przyborów pisarskich i dokumentów, fotele (m.in. z obiciem z kurdybanu), stół, na którym możemy podziwiać XVII-wieczny globus nieba z wizerunkiem Tycho Brahe (1546–1601) – duńskiego astronoma i konstruktora przyrządów do mierzenia gwiazd, śląski piec z XVIII w., skrzynki cechu sukienników i tkaczy. W szklanej gablocie znajdują się talerze i wazon z Delft, kamionkowe i fajansowe naczynia (najbardziej popularne z pobliskiego Bolesławca), talerze, misy, kufle, sztućce oraz wazy, m.in. z prószkowskiej fajansiarni