IMMA Logo

Godziny otwarcia
wt.-nd. 9:00-16:00 

Strój Ludowy do 1945 roku

Strój ludowy to określenie odnoszące się w istocie do odświętnego ubioru chłopskiego, strojnego, paradnego, od którego różnił się  nieraz znacznie prosty ubiór codzienny do pracy.
Strój odświętny kompletowany był dużym nakładem kosztów i wysiłku zgodnie z przyjętymi w grupie lokalnej zasadami i modą. Poza efektami czysto upiększającymi, strój miał pokazywać zamożność i pozycję społeczną oraz przynależność do określonej grupy. Dlatego ważny był nie tylko fakt posiadania stroju, ale i sposób jego noszenia. Wpływ na formę odzieży miały takie czynniki jak moda, upodobania, warunki klimatyczne oraz możliwości technologiczne czyli narzędzia i dostępne surowce.

Największy rozwój stroju ludowego nastąpił w XIX w., w okresie przeobrażeń społeczno – gospodarczych wywołanych zniesieniem pańszczyzny i jednocześnie gwałtownym rozwojem przemysłu, intensywnym rozwojem miast, czego skutkiem było silne oddziaływanie kultury miast na społeczność wiejską i małomiasteczkową. Większa niż dotąd możliwość nabywania wyrobów przemysłowych przyczyniła się do wzbogacenia i zróżnicowania strojów bazujących dotąd na surowcach naturalnych i tkaninach samodziałowych.
W 2 poł. XVIII w. moda miejska wspierana produkowanymi maszynowo tkaninami, wypiera tradycyjny ubiór. Ta idea szybko dociera na Dolny Śląsk i powoduje znacznie szybsze niż w innych regionach zarzucenie dawnego chłopskiego odzienia.  Najniższe warstwy społeczności wiejskiej korzystały z rękodzielniczych wyrobów (głównie były używane tkaniny samodziałowe wełniane lub lniane) i tradycyjnych, prostych form ubioru o prymitywnym kroju i stosunkowo ograniczonym zdobnictwie. Natomiast zamożni i wolni chłopi bez ograniczeń naśladowali modę dworsko – mieszczańską. I tak, mężczyźni nosili długie spodnie z ciemnego sukna lub krótkie do kolan spodnie ze skóry. Do krótkich spodni wkładali jedwabne pończochy lub białe wełniane skarpety –podkolanówki i krótkie skórzane buty – czółenka z klamrą. Do długich spodni wkładano wysokie, do kolan, skórzane, czarne buty. Na białą koszulę z długim rękawem wkładano jedwabną lub adamaszkową kamizelkę z dopiętym doń zegarkiem z łańcuszkiem. Szyję przesłaniała kolorowa, jedwabna chustka fantazyjnie zawiązana. Całość dopełniał długi, czarny płaszcz w typie żupana, cylinder lub ciemny kapelusz o okrągłym półkolistym denku i płaskim rondzie; Płaszcza nigdy nie zapinano ukazując bogato zdobioną kamizelkę i złoty łańcuszek od zegarka;
kobiety ubierały się w cienkie krótkie, sięgające do pasa koszulki (zwane kabotkami) z lnu, później z bawełnianego batystu, z krótkimi bufiastymi rękawkami,  do tego  wkładano długie  spódnice z jedwabiu, satyny, kwiecistego perkalu obszyte często dołem jedwabnymi szarfami w kontrastowym kolorze, do tego adamaszkowy lub aksamitny gorset sznurowany z przodu, czasem gorset był zszyty ze spódnicą tworząc suknię bez rękawów. Na spódnicy, w pasie zawiązany był pół fartuch z cienkiego białego płótna lnianego lub bawełnianego również zdobiony białym haftem ażurowo-koronkowym. Całość dopełniała krótka katanka (spencer), watowana z długimi rękawami, które górą były mocno bufiaste, dołem wąskie, uszyta z jedwabiu, lub drukowanych tkanin. Na ramionach noszono chusty naramienne białe, zdobione charakterystycznym białym haftem ażurowo-koronkowym, lub ciemne, wzorzyste wełniane „tybetki”. Na nogach białe pończochy i płytkie czółenka. Na głowie obowiązkowo czepek bardzo bogato zdobiony.

Zespół ludowy z Przesieki, l. 20 30 XX w.
Dolny Śląsk, Karpniki, 2 poł. XIX w.[MJG ET 2935]

Rozwój stroju dolnośląskiego zakończył się na początku XIX w. by już w połowie XIX w.  zacząć zanikać,  najszybciej na terenach nizinnych.
Jedynie na południu Dolnego Śląska jeszcze do końca XIX w. strój ten występował na zwartym terenie zakreślonym przez miejscowości: Jakuszyce, Karpniki, Karpacz, Kamienna Góra, Jedlina, Nowa Ruda, Ząbkowice, Świdnica, Jawor i  dalej aż po Bolesławiec.  Najdłużej zachował się w Szklarskiej Porębie.
Strój ludowy, którego reaktywację zaczęto już na przełomie wieków XIX i XX, funkcjonował odtąd w roli, jaką dziś pełni każdy ubiór w zespołach folklorystycznych: stał się kostiumem scenicznym.

Czepce były tradycyjnym  nakryciem głowy głównie kobiet zamężnych, ale  na śląsku nosiły je również dziewczęta i dzieci. Noszone były zarówno na co dzień jak i od święta. Te świąteczne miały szczególne znaczenie, były wykonane z droższych materiałów- aksamitu, brokatu, atłasu jedwabnego, jedwabiu zdobione złotymi i srebrnymi koronkami, haftowane jedwabiem, zdobione kolorowymi cekinami i pajetkami, jedwabnymi wstążkami. Dolny Śląsk nazywano krainą czepków

Mapa rozmieszczenia czepków na Dolnym Śląsku wg. E. Meyer-Heisig z 1938 r.

Ogromna ich rozmaitość wyraża się przede wszystkim w zdobnictwie i gatunkach materiałów użytych do wyrobu czepków nie zaś w ich kroju, który sprowadza się do 3 podstawowych typów: czepków jednoczęściowych, dwuczęściowych i trzyczęściowych.

Czepki jednoczęściowe o kulistym kształcie uszyte z jednego kawałka materiału z tyłu mocno marszczonego, z przodu niekiedy z długim wyciętym „zębem”

Czepki jednoczęściowe, ze złotolitego brokatu, Jelenia Góra, 2poł. XIX w, zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze
Czepiec dziecinny jednoczęściowy tzw. złotogłów haftowany złotym i srebrnym szychem na lnianym podkładzie, obszyty metalową, srebrną koronką klockową, ze szklanymi koralikami, 2 poł. XIX w, zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze

Czepki dwuczęściowe uszyte były z dwóch kawałków materiału: otoka o przedłużonych niekiedy krawędziach do wiązania lub z „brodą i denka z doszytą z tyłu kokardą”

Czepki dwuczęściowe uszyte z jedwabiu, podszyty płótnem lnianym, zdobiony: cekinami, dżetami, bajorkami i lamelkami, kokarda jedwabny adamaszek na lnie zdobiony lamelkami i cekinami; z przodu obszyty taśmą koronki klockowej, 2 poł. XIX w., zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.
Czepek  dwuczęściowy tzw. „złotogłów” na lnianym podkładzie haftowany srebrnym szychem, cekinami i bajorkami, otok usztywniony tekturą, na złączeniu otoku z denkiem ozdobiony srebrną koronką klockową. Z przodu otoku doszyta taśma bawełnianej „koronki” haftowanej haftem norweskim, ażurowym „hardanger”. zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.
Czepek dwuczęściowy z „brodą” –uszyty z jednobarwnego adamaszku jedwabnego zdobionego cekinami, dżetami, bajorkami i lamelkami, kokarda jedwabny adamaszek na lnie zdobiony lansem i broszowaniem, broda z czarnej klockowej koronki Chantilly rozpiętej na drucikowym stelażu spięta z przodu na haftkę z krótką kokardą. zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze

Czepki trzyczęściowe uszyte z 3 kawałków materiału: szerokiego pasa środkowego i doszytych po bokach nausznic o wydłużonych krawędziach do wiązania.

Czepiec trzyczęściowy, uszyty z adamaszkowego jednobarwnego zielonego jedwabiu broszowanego we wzór kwiatowy, obszyty jedwabną lansowaną kolorową nicią wstążką o roślinnym wzorze z taką samą kokardą, W części twarzowej obszyty taśmą(ryszą) bawełnianej, białej koronki klocowej. zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.
Czepeczek dziecięcy, trzyczęściowy uszyty z jedwabiu broszowanego kolorową nicią we wzór kwiatowy, na bawełnianej miękkiej podszewce, szwy kryte wąskim ryszem metalowej, złotej koronki klockowej, obszyty czerwoną gładką wstążką, zbiory Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze

Czepki noszone na co dzień uszyte były z białego płótna albo z kolorowego perkalu, rzadziej z jedwabiu. Zdobione białą koronką lub białym haftem, szczelnie przylegające do głowy. Noszone były zarówno przez dziewczęta jak i przez mężatki.
Czepki odświętne wykonane były najczęściej z kwiecistego adamaszku lub aksamitu zdobionego wielobarwnym haftem, lamówką, złotym lub srebrnym drucikiem, złoconymi blaszkami, metalowymi koronkami zwanymi forbotkami wykonanymi z cienkich, złotych lub srebrnych drucików, szerokimi (do 10 cm) wstążkami i sztucznymi kwiatami. Z przodu czepki zdobione były koronkami, które albo zwisały albo były rozpięte na drucianym stelażu. Istniała możliwość zlecenia uszycia czepca wyspecjalizowanym  modystkom – czepkarkom.
Bogactwo czepców wyrażające się w zastosowaniu kosztownych materiałów do ich uszycia, a zwłaszcza ich przystrojenia świadczy niewątpliwie o zamożności ich właścicielek. Przypuszczalnie miały one po kilka czepców wkładanych na różne okazje. Była to część stroju szczególnie eksponowana, kosztowna, zatem również pieczołowicie przechowywana. Podczas gdy inne części garderoby mogły być często używane,  następnie przerabiane,  czepce,  zwłaszcza te świąteczne, były znacznie rzadziej ubierane i noszone, a ponadto często przekazywane z pokolenia na pokolenie.