Szkła unikatowe współczesne

W ostatniej sali zaprezentowano unikatowe kompozycje najlepszych polskich twórców współczesnych, około 40 prac, w tym najnowsze zakupy wraz z projektami autorskimi. Twórcy są głównie reprezentantami tzw. Szkoły Wrocławskiej w większości zatrudnieni jako pedagodzy na Akademii Sztuk Pięknych. Do tej grupy należą: prof. Małgorzata Dajewska, prof. Jerzy Chodurski, prof. Barbara Zworska Raziuk, prof. Wojciech Peszko, prof. Kazimierz Pawlak, dr Mariusz Łabiński, dr Beata Mak-Sobota i dr Stanisław Sobota, Dagmara Bielecka i Maciej Zaborski. Z Wrocławia wywodzą się też inni znakomici twórcy, tacy jak Beata Stankiewicz-Szczerbik, Grzegorz Staniszewski i Wojciech Olech. Do starszego pokolenia artystów-szklarzy zaliczają się: Stanisław i Paweł Borowscy, Czesław Zuber, Władysław Zych, Barbara Miszczyk-Urbańska, Ludwik Kiczura, Witold Turkiewicz, Tasios Kiriasopoulos oraz nestor polskiego szkła artystycznego Henryk Albin Tomaszewski.
Wszyscy artyści przejawiają zróżnicowane postawy twórcze i ukazują najnowsze trendy w szkle polskim. Każdy z nich pracuje w charakterystycznej dla siebie technologii oraz technice wytwórczej. Polscy twórcy mają swoisty, odrębny styl i w swoich dziełach odróżniają się od artystów czeskich, francuskich albo niemieckich.
Ze środków ministerialnych w ramach programu „Znaki Czasu” pozyskano unikatowe kompozycje. Zbiory wzbogaciły się o następujące obiekty: Onieśmielenie, Nieznajoma - prof. Barbary Zworskiej-Raziuk, Dysk Leonarda i Portal prof. Kazimierza Pawlaka; Kobieta z sercem i Śpiąca z kręgosłupem – dwie plastyczne kompozycje witraża nowoczesnego autorstwa Beaty Stankiewicz-Szczerbik; Anioł No i co? oraz Anioł ostronosy prof. Jerzego Chodurskiego; znakomita kompozycja łączenia szkła z szamotem Odmieniony i skomplikowana Wieża prof. Wojciecha Peszko oraz nowoczesne instalacje Kuchenka i Haribo adiunkta Dagmary Bieleckiej. Inne rzeźby to Katedra Mariusza Łabińskiego, wykonana w bryle szkła optycznego i Wiatr w oczy Macieja Zaborskiego, gdzie twórca zaprezentował trójwymiarową, wewnętrzną grawerkę. Bardzo pracochłonnei przemyślane są kompozycje Małgorzatg Dajewskiej 0 bólu i Igraszka. Muzeum Karkonoskie wzbogaciło się o znakomite przykłady sztuki współczesnej, pochodzące z tzw. Szkoły Wrocławskiej. Niniejsza prezentacja jest świadomym zamierze­niem, które przybliży odbiorcy tę dziedzinę twórczości. Do ekspozycji wybrano najciekawsze przykłady awangardowych poszukiwań artystycznych. Zamierzamy budować przemyślaną kolekcję autorskich form unikatowych.

 Zapraszamy do odwiedzenia Muzeum Karkonoskiego, obejrzenia wystawy i przekonania się, że w szkle nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa.